3 powody dlaczego nie powinieneś nagrywać podcastu
Podcast, podcasty, podcasting, słychać coraz częściej. Może nie są jeszcze tak popularne jak w kilku innych krajach europejskich, ale jest ich coraz więcej. Coraz częściej będziemy o nich słyszeli, rozmawiali czy słuchali.
Więc może na fali popularności nagrać swój podcast?
Zanim ta wspaniała myśl o nagrywaniu podcastu, poniesie Cię w krainę fantazji lub na zakupy sprzętu audio, zatrzymaj się na chwilę. Jeśli chcesz nagrywać podcast z jakiegokolwiek powodu który wymienię poniżej… Nie rób tego, lub przynajmniej wielokrotnie przemyśl swoją decyzję!
Będę popularny i słuchać mnie będą miliony!
Nawet pisząc te słowa to przesadziłem z tymi milionami. Powiedzmy: setki tysięcy. Choć to też przesada. Jeśli chęć bycia popularnym jest twoim powodem nagrywania podcastu – nie rób tego. Ci z podcasterów którzy są znani i mają duże grupy słuchaczy, zazwyczaj nagrywają od dawna (np. Mała Wielka Firma), lub mieli zbudowane inne społeczności wokół blogów, mediów społecznościowych lub kanałów YouTube (np. Imponderabilia), które przeszły z nimi do podcastingu jako słuchacze. Prawda jest taka że 50% podcastów na świecie ma średnią 123 odsłuchań na odcinek (w ciągu 30 dni od publikacji).
Owszem zdarzają się wyjątki, jak np. Joanna Okuniewska która relatywnie szybko zbudowała swoją popularność tylko na podcastingu, zaczynając od zera. Nawet jeśli jest to możliwe, tak jak w jej przypadku, to pamiętaj, że zajęło jej to około pół roku, zanim zaczęła się przebijać do szerszej świadomości. A jak wspomniałem Joanna jest wyjątkiem.
Nie mam czasu, ale będę nagrywał!
Jest prawdziwym powiedzenie, że podcasting to bardziej maraton niż sprint. W grubo ponad 90% przypadków upłynie sporo czasu, zanim twój podcast „odpali”. W zależności od częstotliwości publikowania odcinków, może się okazać, że jest to kwestia nie kilku, a kilkunastu miesięcy.
Dodatkowo, jeśli twój podcast ma być wartościowy, to chcąc dostarczyć dobry materiał słuchaczowi będziesz potrzebował czasu na przygotowanie odcinków. W zależności od tematu i formatu może to być od kilku do kilkunastu godzin na epizod. Pomnóż to przez ilośc odcinków i zrozumiesz, że czas jest niezbędny. Chyba że chcesz skończyć wśród podcastów które zakończyły „żywot” po trzech odcinkach.
Zarobię pieniądze!
Nie bez powodu napisałem pieniądze, zamiast milionów. Prawda jest taka, że niewielka grupa zarabia na podcastach. Można powiedzieć minimalna, w stosunku do ilości podcastów. Nawet jeśli będziesz już wystarczająco duży i atrakcyjny dla reklamodawców i agencji, to dojdzie jeszcze jeden bardzo ważny czynnik. Twoi słuchacze.
Słuchacze podcastów są wyjątkowi. Różnią się diametralnie np. od przeciętnego oglądacza YouTuba. Ta różnica polega na tym, że jeśli będą cię słuchali to od początku do końca, a nie tylko pierwsze 15 sekund. Kiedy spędzisz mnóstwo czasu przygotowując, nagrywając i zdobywając swoich słuchaczy, inaczej spojrzysz na reklamy. Okaże się, że twoi słuchacze, a właściwie ich odbiór potencjalnej reklamy, będzie dla Ciebie ważniejszy.
Jeśli otrzymasz jakieś propozycje reklamowe, to zastanowisz się za każdym razem czy je przyjąć, właśnie ze względu na nich. O stawkach nie będę wspominał bo to temat na całkiem inną historię, ale uwierz mi, przeciętne kwoty za reklamy nie powalają na kolana.
Nadal chcesz nagrywać?
Świetnie! Naprawdę się cieszę. To znaczy, że choć wstępnie, przemyślałeś swój pomysł i nie robisz tego pochopnie, co niesie nadzieję na ciekawy podcast. Takich podcastów wszyscy szukamy. Takie podcasty możesz też znaleźć w naszym newsletterze.

Marek Rak
Podcast: Radiogram.pl
Podcasty to moja pasja, tak nagrywanie jak i słuchanie. Zbieram, filtruje i przedstawia najciekawsze informacje o podcastingu w swoim cotygodniowym podcaście Radiogram.